FINNMARKSVIDDA / KEVÄT 04/2017

Reissuraportti 2017 Kevätvaellukselta Skoganvarre – Masi

8 päivää, ~100 km, Finnmark parhaimmillaan

Reitti keltaisella merkittynä

2016 talvivaelluksen jäätyä allekirjoittaneelta väliin, päätin ottaa härkää sarvista ja kirjoittaa raportin tämän kevään reissusta. Kirjoittajia ei ole satutettu tekstin luomisessa, pahoitellaan jo aluksi lukijan mahdollista järkyttymistä upeista maisemista, sekä mukavasta hiihtoreissusta 🙂 -Ville

Kevään 2017 reissua alettiin suunnitella, kuten aikaisempiakin, alkusyksystä 2016. Alettiin kartoittamaan hiihdettävää reittiä, varusteita sekä pakollisia taloudellisia välttämättömyyksiä, kuten lomalistoja ja kauas karkailevaa budjettia. Suunnitelmat tarkentuivat parina saunailtana ja virallinen varmistus, sekä lukkoon lyönti niin lähtöpäivälle, kuin sijainnille tapahtui jäsenen mökillä lämpimässä paljussa, kylmässä ilmassa(maaliskuun alussa) ja noin klo 02 aikaan yöllä, kun uskomaton määrä epätietoisuutta ja stressitiloja muuttui kuin salaman iskusta hyökyaallon lailla vyöryvään zen-tilaan ja itsevarmuuteen reissun onnistumisen suhteen. Päätös oli jälleen tehty.

Erilaiseksi tulevan reissun teki omalta osaltani varustepäivitys, sukset vaihtuivat ELAN:in 80-luvun kilpatelemark tyylisistä tälle vuosituhannelle Åsnes Amundsen 210cm mallisiin, siteiksi Rottefellan 75mm sekä monoina jo kevään hangille hyväksi todetut Alico Skate monot.

Vaelluksen aikataulu sekä suunnitelmat pitivät lähes poikkeuksetta, pl. kahden jäsenen puuttuvia lomapäiviä, sekä pientä aikataulullista pomppua lukuunottamatta. Liikkeelle päästiin. Tosin noin viikkoa ennen vaellusta suunnitelma muuttui kahden auton reissuksi yhden sijaan, mutta palataanpas itse reissuun 😀

1. Päivä / Pe 14.04.2017

Onnekkaiden tähtien alla reissuun oli ”sattumalta” osunut pääsiäisviikonloppu ja saimme erään saunaillan aikana kirkkaan ajatuksen lähteä jo pe aamusta reissuun, alkoi matkan itselle henkisesti rankin osuus,…

Aloitimme vaelluksen hanuria sekä mieltä puuduttavalla matkalla läpi vaihtelevakelisen Suomineidon kohti Skoganvarrea. Pakollinen kauppareissu tuotettiin Ivalossa, joten perillä tiedossa oli lepoa. Vaellusta ennen Jäsen T oli varannut meille jo mökin valmiiksi ja suunnitelma oli selvä, lähtö pe 05:00 etelästä ja ajetaan perille saun… lataamaan akkuja seuraavan aamun lähtöön. Matka sujui ilman kommervenkkejä ja pohjoiseen päästiin väsyneinä, mutta jylhempien maisemien alkaessa loppua kohti pirteämpänä ja perillä tunnelma olikin jo katossa! Perillä noin klo 18:00 Norjan aikaa.

Skoganvarren palvelut olivat omaa luokkaansa, saimme saunavuoron ja ruokailun jälkeen oli aika fiilistellä vielä kerran ennen lauantai aamun lähtöä. Tavarat ahkioissa valmiina odottamassa huomista ja muutaman karh… löylyn jälkeen viimeinen yö sängyssä viikkoon.

n. 1300km

2. Päivä / La 15.04.2017

Skoganvarre – Levnnjasjohka

1 päivä kartta

Keli aurinkoa noin +0C, illasta pilveen

Herätys hyvin nukutun yön jäljiltä. Pakkasta mittari näytti varjossa noin -3C ja aurinko paistoi, hyvä keli hiihtämiselle siis. Lähtö oltiin suunniteltu noin klo 11:00 ja aikamääreessä lähes pysyttiin! Aamun pakolliset toimet suoritettiín, eli Skoganvarren erittäin runsas aamupala(Kuuppa suosittelee!) sekä pilkkivehkeiden desinfiointi/kalastuslupien osto ennen lähtöä.

Retkikunta intoa täynnä

Autot purettiin jäällä ja otettiin ryhmäkuva ennen lähtöä, jotta osataan katsoa loppureissusta kaikkien palanneen(kyllä sudet meidät sieltä syö!). Mutta itse hiihtoon.

Hiihto saatiin aloittaa Bajit-jävren ylityksellä auringon paisteessa ja järvenpoikki hiihtäessämme saatiin kaikkien yllätykseksi nähdä parin kilometrin päässä asutuksesta AHMA! Hienosti lompsi jään poikki, kunnes katosi metsäiseen rinteeseen reitistä parin kymmenen metrin päähän, hyvä alku reissulle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Seuraavana vuorossa reipasta nousua noin 70m korkeudessa olevalta Bajitilta tunturiin ja nousu olikin yllättävän pitkä. Hiihtopäivä oli tuoreilla jaloilla vielä suht helppo kaikille, mutta päivän venyessä nousujohteisena pitkäksi ja vesivarojen vähetessä lähes nolliin, tehtiin päätös  jättää vielä noin 3km matkaa Levnnjasjävrelle ja hiihdimme pois reitiltä joen uomaan toiveissa avoimen veden löytyvän, mutta vastassa oli tietenkin jyrkkäreunainen ja seisova vesi jolloin tehtiin päätös alkaa sulattamaan lumia.

20170415_155409

Teltoiksi oli jo aiemmin päätetty ottaa mukaan tunnelit, joten Hilleberg Kaitum 3 GT sekä vastaava Helsport Svea 3 Camp saatiin pystyyn noin 5minuutissa, jonka jälkeen aloimme ruuan laiton sekä iltatoimet ennen seuraavan päivän lyhyttä hiihtoa pilkkimään.

Ensimmäisen päivän hiihto noin 17km / 7:26h vert nousua 400m

3. Päivä / Su 16.04.2017

Levnnjasjohka – Levnnjasjävri

2 päivä kartta

Kevyt vastatuuli, ok näkyvyys ja iltapäivästä kirkasta -4C

Pitkästä aikaa leiriyö, herätys klo 08:00 ja aamutoimiin, aamu sujui hyvin ja heti herättyämme alkoi retkikeitinten tuttu pöhinä, meillä keittimeksi valikoitui Optimus NOVA(silencerilla) itse tehdyllä alumiinisella keitinlaatikolla, toimiva ratkaisu ja aamupalan valmistus käy aamutoimien keskellä sivussa hienosti, makuupussien kuivaus, ahkion pakkaus ja valmistautuminen päivän urakkaan.

Näkyvyys oli illasta heikompi, mutta jo aamupäivästä hyvä. Liikkeelle päästiin noin klo 10:00 ja hyvässä vastatuulessa oli kiva hiihtää noin 1m umpihankea takaisin reitille. Reittiä pitkin hiihtoa noin 3km ja saavuttiin kauniille Levnnjasjävrelle Vuorjin kupeeseen noin klo 11:30, alkoi pilkkileirin pystytys.

Päivällä olikin sitten aikaa tehdä hienossa kelissä ruuat avonaisesta absidista, kalastus jäi Levnnjasjävrellä yritykseksi, mutta näissä maisemissa se on ainakin itselle toisarvoista 🙂 Illalla olikin aika keitellä rommikaakaot, joiden voimalla saatiin tietenkin toisen makuupussin suojapussi poltettua keittimeen 😀 varautuminen onkin näille reissuille päivän sana ja nokkelasti mukana olikin makuupussin originaali, joskin huonompi pussi.

20170416_122311

Rommivesien keitto naurattaa

Suuronnettomuuksilta vältyttiin ja Neoair AllSeasonin täyttöjen jälkeen kömmittiin Cumulus makuupusseihin rommiunien maille.

Itsellä flunssan oireita

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ilta päättyi kauniiseen auringon laskuun

Hiihto 3,7km vert  +20m -20m

4. Päivä / Ma 17.04.2017

Levnnjasjävri – Atnesjävri

3 päivä kartta

Aurinkoa, tyyntä noin -2C pakkasta

Jäsenen syntymäpäivä herätys oli omaa luokkaansa, huonot kelit olivat väistyneet kokonaan, teltoissa oli hiihtoa odottava tunnelma(pientä flunssaa itsellä, sekä rommittelun jälkeinen kevyehkö perusefekti) ja kaikki innoissaan hetkestä, jolloin päästään poistumaan reitiltä!

Ahkio (kasa)

Sankari

Levnnjasjävri ylitettiin länteen ja noustiin Vuorji-tunturin vierestä upeaan koskemattomaan lumeen sekä tyyneen tunturiin auringonpaisteessa

20170417_131048

Huimaavien sekä koskemattomien tunturien välissä fiilistelyä sekä päivän loppuun erittäin maistuva tasainen lasku Atnesjävrelle, tai ainakin etsimään tasangolta kyseistä järveä, joka on tasaisessa maastossa jäisellä lumenpeittoisella järvellä yllättävän vaikeaa!

Illasta poltinten puhinan keskeltä kuului outo ylimääräinen pärinä, joka osoittautui kelkkailevaksi poromieheksi karvahatussaan.

Aikamme etsiessämme yhteistä kieltä Englannin, Ruotsin ja Suomen väliltä, päätettiin laittaa kaikki kasaan ja juttu luisti muutaman minuutin ajan, jonka jälkeen poromies tokaisi ilmeisesti hämärän tulosta ja lähti päristelemään eteenpäin, ilta jatkui rommilla ja kaakaolla pilkkiunille.

Hiihto 11.3km

5. Päivä / Ti 18.04.2017

Atnesjävri – Gasadatjävri

4 päivä kartta

Aamulla herätessä olo olikin jo erittäin kuumeinen ja flunssainen, mutta muiden kuuppalaisten hyvällä tsempillä (kyllä sudet sut täältä syö) jatkettiin etenemistä ja itselle fyysisesti rankimman repäsyn suorittamista.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keli oli tuulinen ja kylmä, toki hiki puski jo ensimmäisten metrien jälkeen ja loppupäivä menikin tuskaisissa tunnelmissa osittain kantamattomassa lumessa ja joenuomia seuraillen, yleinen fiilis porukalla oli aika kypsä, mutta Sisu koiran päättäväisellä etenemisen esimerkillä jatkettiin ja kyllähän sitä edettiinkin. Telttapaikaksi Gasadatjävrellä valikoitui pienen neuvottelutuokion jälkeen kalarikas poukama ja telttojen pystyttämisen sekä J:n telemark esityksen katsottuamme kairattiin reijät ja aloitettiin aktiivinen pilkkiminen,..

Ai että, lienee taas makaronia tarjolla

Hiihto 10.9km

Kalasaalis 0

6. Päivä / Ke 19.04.2017

Gasadatjävri – Iesjävri

5 päivä kartta

Aamutoimet olivat hyvinkin normaalit sisältäen runsaan aamupalan sekä pikku makoilun, josta jatkettiin ahkioiden pakkaamisen jälkeen hiihtoa etiäpäin.

Tässä vaiheessa hiihdon alkumetreillä todettiin jäsenen T ehdottama telttapaikka huonoksi vaihtoehdoksi, 300 metriä edempänä olleiden valmiiden kairattujen reikien sekä kalanroippeiden takia, sieltähän olisi virtaavan veden vierestä oikeasti saattanut saada kalaa, mutta edetään.

Pahin lenssu pikkuisen helpotti ja särkylääkkeiden voimalla alkoi piiiiiitkä hiihto Iesjävren poikki, keli oli noin nollassa ja pilvien mukana tuli myös pientä tihkun/lumipöllyn tynkää.

Huomattavaa oli etäisyyksien sekä maaston muotojen vaikeahko  arviointi ja pitkän hiihtomatkan aikana pään sisällä tapahtuva vaiheilu, että ollaankohan nyt menossa oikeasti oikeaan suuntaan, mutta kompassisuunnalla ja lopulta esiin työntyvillä kelkkareitinmerkeillä tajuttiin olevamme oikealla suunnalla ja jatkoimme määrätietoisesti puskemista eteenpäin lounaat jäällä nauttien.

Perille päästiin Iesjävren lounasnurkkaan ja jätettiin poluille, sekä tyhjälle tuvalle hyvä turvaetäisyys kosteassa plussakelissä.

Toimiva huussi arvosteltiin käyttäjien mukaan noin 4/5 pisteellä 🙂

Hiihto 13,9km

7. Päivä / To 20.04.2017

Iesjävri – Ragesjohka

6 päivä kartta

Iesjävren kupeesta matka jatkui suhteellisen tasaisessa suopohjaisessa maastossa ja motivaatiota tuovassa vastatuulessa kohti etelää.

Legitaukoa viettämässä

Parin tunnin hiihtämisen jälkeen vastaan tuli ilmeisesti Masin? koulusta pari moottorikelkkaa perässään kasa koululaisia matkalla Iesjävrelle pilkille, ilmeiden perusteella oli hauska katsella allekirjoitanutta ryhmää puskemassa vastatuuleen tundralla 🙂

Osan matkaa jatkettua perästä saapui yksinäinen susi Yamahan nelitahdilla ja kyseli ihmeissään ollaanko nähty koululaisryhmää etenemässä johonkin suuntaan. Hetki haastettuamme jälleen SuRuNo kieltä saatiin info eteenpäin ja koulun rehtori lähti etsimään kadonnutta lapsikatrastaan 😀

eteenpäin mentiin ja nautittiin vastaan vaa’assa ropisevasta veden sekä lumen piiskasta, kunnes päätettiin jäädä ”järven” suon päälle toiveena kairattu vesi, mutta hiekkasekoitusta ei tohtinut juoda oikein kukaan porukasta.

Hiihto 16.1km

8. Päivä / Pe 21.04.2017

Ragesjohka – Riimmajävri

7 päivä kartta

Eteenpäin mennään sano mummo lumihangessa ja niin muuten sanoi kuuppakin, halu korkealle pakkasen puoleiseen tunturiin oli suurehko ja päätettiin seurata kelkkareittiä etelään, kunnes napataan oletettavan risteyksen kohdalta länteen kunnes vesileikit on ohitse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hyvällä reippaalla hengellä ja uskomattomalla auringontäyeisellä kelillä painettiin kuin uroshirvet ylöspäin välittämättä yhden jäsenen jo ennalta arvatuista heikoista kantapäistä, nousu kun on kiinni päästä, ei kantapäästä 😉

Suunta kohti Masia

Päivän edetessä ja nousun jatkuessa keli sekä omituisia höpöttävät kelkkailevat poromiehet menivät pilveen, välillä vesien täyttö ja lounaiden nauttiminen josta matka jatkui Riimmajävrelle pilkille, fiilis sekä motivaatio oli erittäin korkealla parin päivän surkeiden vesikelien jälkeen ja päästiin nauttimaan pakkaskeleistä sekä pakkaslumesta!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Iltapäivän aktiviteetit olivat jo vakioksi tulleet

1. Telttojen pystytys
  2. Vesireiän poraus
  3. huussin rakentaminen
  4. pilkkireikien kairaaminen
  5. ruuan valmistus(ulkotiloissa ja uskomattomissa maisemissa)
  6. kaakaon sekä rommin lämmittely ja nauttiminen

Aloitettiin tarkastella reissun loppurutistusta joka koostui useamman tunnin alaspäin suuntautuvasta hiihdosta ja nauraen nautimme lisää rommia!

Hiihto 16.7km

9. Päivä / La 22.04.2017

Riimmajävri – Masi

8 päivä kartta

”Viimeinen rutistus”

Noustiin kevyehkö nousu Riimmajävreltä länteen ja huomattiin reitin tosiaan laskevan mukavan loivasti alaspäin. Viimeisen päivän fiilistely ja hymyt on aina vaivan arvoista 🙂

Tylsähkön laskupäivä oli helppoa hiihtoa tasaiseen alamäkeen, mutta ainakin itse nuolaisin ennenkuin tipahtaa, 90% päivän matkasta menikin vihellellen ja saunakyytiä kuvitellen,…

”10%”

Reissun viimeinen kilometri alkoi avautua itselle kun lähdin ”vetämään latua” jyrkkään serpenttiinimäiseen alamäkeen, lasku oli todella vauhdikas ja ensimmäisen kurvin kaatumisen jälkeen päätettiin ammattilaskijoiden mennä edeltä.

Muutaman kaatuilemisen ja krampanneen lihaksen jälkeen oltiin jo puolessa välissä ja noin tunnin laskun jälkeen saavuttiinkin määränpäähän Masin sillan maastoon, jossa sukset tällä reissulla irtautuivat viimeisen kerran.

Hiihto 8,15km

Yleiset fiilikset reissulta olivat hyvät ja huomattiin taas, että kyllä me vaan pärjätään vaikka mitä tuotaisiin eteen. Lähtö kyseisiin maastoihin oli erittäin hyvä valinta ja overall fiilikset vaelluksen osalta mahtavat.

Omalta osaltani voin sanoa flunssan ja kuumeen kiusanneen, mutta onneksi olo parani hiihtäessä ja pystyin nauttia tästäkin ainutlaatuisesta reissusta upeissa maastoissa, lähtöpäivä olisi saanut olla hieman aikaisemmin, jolloin pakkasen syleily olisi pitänyt kamppeet kuivempana ja hien ihonalla, mutta hyvä se oli näinkin eikä kaikki aina pidäkkään olla juuri kuten helppoa olisi.

Uusilla hiihtokamppeilla eteneminen oli erittäin vaivatonta ja suosittelen panostamaan välineisiin, jotta upeista, ainutlaatuisista näkymistä sekä luonnosta pääsee todenteolla nauttimaan estoitta!

Suuren varjostuksen vaelluksen loppuun aiheutti  Kuupan kunniajäsenen huonontunut kunto ja yleinen fiilistaso olikin erittäin odottava ja huolestunut.