KÄSIVARSI / KEVÄT 2012

Reissuraportti kevään 2012 vaellukselta käsivarresta

Kesällä 2011 ehdotin Jukalle että järkättäisiin talvivaellus tulevana talvena. Jukka otti heti kopin ajatuksesta. Myöhemmin porukkaan ilmottautui pari muutakin hurjapäätä.
Sitten aloitettiin ankara sunnittelu. Vaellusalueeksi valitiin käsivarsi huhtikuussa ja tavoitteeksi Haltin huiputus. Sitten alkoikin varusteiden haaliminen. Lähes kaikki piti hommata telttaa, ahkiota ja suksia myöten. Onneksi löysin Lahdesta kasan uusia mutta vanhoja tellusuksia lähes pilkkahintaan. Ei muuta kuin Nissanin nokka kohti Lahtea ja sukset kyytiin. Nyt oli pojjiilla sukset. Samalla tarttui mukaan nousukarvoja yms. aiheeseen liittyvää sälää. Osa porukasta ei ollut hiihtänyt sitten peruskoulun pakkohiihdon ja pieniä traumoja murtomaahiihdosta oli havaittavissa.
Oli siinä hieman ihmettelemistä kun yhtäkkiä oli kädessä telemarksuksia, nousukarvoja ja 75mm telemarksiteitä.  Talven myötä saatiin pikkuhiljaa kaikki varusteet kasaan. Pienimuotoinen kenraaliharjoitus pidettiin ennen reissua Päijänteen jäällä, jossa harjoiteltiin talvitelttailua yhden yön verran.
Tarkempi ajankohta vaellukselle varmistui viikoksi 16. Mukaan lähti 4 kaverusta ja koira. Kaikille tämä oli ensimmäinen talvivaellus. Majoitteena meillä olivat tunnelitelttat 2kpl. Suksina käytimme vanhoja telemark suksia. Ahkioina oli Pikkuhitti suksenpohjamuovilla varustettuna,  Fjellpulken sekä Ruotsin armeijan ahkio, jota koira veti.

Aloitimme reittimme Norjan puolelta Galggojärveltä, josta lähdettiin nousemaan kohti Lossujärveä.

1.päivä/La 14.4.2012

Rankan ajomatkan jälkeen käytiin Kilpishotellilla aamupalalla. Hiihtokamppeet heitettiin kylällä niskaan.
Matkaan lähdettiin Norjan puolelta Galggojärveltä, josta lähdettiin nousemaan kohti Lossujärveä.Aurinko paistoi kokopäivän täydeltä taivaalta ja pakkasta muutama aste. Ensimmäinen leiripaikka oli muutama kilometri ennen Didnujärveä. Sapuskat naamariin ja torkkuja ottamaan, tosin torkut venähtivät aamuun asti.

2.päivä/Su 15.4.2012

Aamulla matka jatkui kohti Lossujärveä. Fjelpulkkenin välyksellinen vetosysteemi todettiin täysin sudeksi. Lounas syötiin Lossujärven tuvan pihapiirissä. Komiat oli näkymät Lossujärven huussista. Tavattiin tuvalla tamperelainen vaellusporukka. Olivat tulleet samaa reittiä meidän kanssa.Keskustelimme varusteista ja he antoivat meille muutaman kallisarvoisen vinkin reittivaihtoehdoista.
Eräs kokeneempi vaeltaja tokaisi ”nousukarvat on toiseksi paras keksintö heti rommin jälkeen” Tämä on jälkikäteen todettu todeksi.
Tästä jatkettiin loivaa laskua Riinmajärvelle. Laitettiin leiri pystyyn ja ruoan laittoon. Aurinko paistoi kokopäivän ja oli pikkupakkasta. Yöllä -25.

IMG_2096 IMG_2098 IMG_2105

3.päivä/Ma 16.4.2012

Aamulla herättiin kirpeään pakkaseen. Jukalla oli pieniä rakkoja jalassa. Jukka ja Antton lähtivät Pitsuskönkään kautta Pitsusjärvelle. Me päätimme jäädä Villen kanssa Riimmajärvelle pilkille.Saaliiksi saatiin muutama rautu. Parin tunnin pilkinnän jälkeen otettiin suunta Bihcosjunnin rinteen kautta Pitsujärven tuvalle. Bihcosjunnin laskussa Ville pannutti ja Fjelpullkenin aisat katkesivat. Pystytettiin toinen teltta autiotuvan takapihalle. Osa porukasta yöpyi tuvassa. Illalla juhlistettiin rommikaakaoilla teltassa.  Aurinko paistoi kokopäivän ja pikkupakkaset jatkui. Yöllä -25.

IMG_2109 IMG_2112

Siellä jossain

4.päivä/Ti 17.4.2012

Ville ja Jukka jäivät parantelemaan tuvalle kantapäitä ja korjailemaan ahkion aisoja. Anttonin kanssa lähdettiin huiputtamaan Haltia. Keli oli huipulla upea. Aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja jopa huipulla oli täysin tyyntä. Illalla muutama ”rajasissi” tuli pyytämään apuja korkanneeseen X-trace siteen ruuviin. Meillä oli mukana extra sideruuveja sekä epoxia mutta kuuppalaiset olivat ansioituneesti ruutanneet koko tuubin epoxia Fjellun rikkoutuneisiin aisoihin 😉 Joten meiltä ei apuja löytynyt. Kyllähän rajasissit ilman siteitäkin hiihtelee 🙂

5.päivä/Ke 18.4.2012

Aamupäivä vietettiin Pitsusjärvellä ja lounaan jälkeen lähdetiin nousemaan Marfejohkaa pitkin tunturiin. Nousu oli suht rankka, pehmeää lunta oli n.20 cm,  mutta hienot maisemat lisäsivät motivaatiota. Illalla pystytettiin leiri Govddosgaisista luoteeseen rajan tuntumassa olevalle järvelle (korkeus998,5). Taas oli hieno päivä. Aamulla hieman puolipilvistä, loppupäivän aurinko paistoi ja pakkasta muutama aste.

IMG_3464 IMG_3463

6.päivä/To 18.4.2012

Välipäivä vietettiin pilkkien ja rommia maistellen. Saaliiksi saatiin yksi ihan ok kokoinen rautu. Päivällä allekirjoittaneelle meinasi sattua hassusti keittimen kanssa. Esilämmitys jäi hieman vajaaksi ja sen seurauksena komeat liekit keittimessä. Palava keitin saatiin pienellä rähellyksellä teltasta ulos. Ei muuta vahinkoa kuin koiralta kärähti muutama kuonokarva. Ilma oli hieman puolipilvinen.

IMG_3490IMG_3480IMG_3502IMG_3507
7.Päivä Pe 19.4.2012

Lounaan jälkeen lähdettiin hiihtämään kohti Didnujärveä. Ensin oli hieman nousua ja sitten pitkä lasku Didnujärvelle. Keli oli taas upea. Viimeinen yö vietettiin Didnujärvellä.

IMG_3532IMG_3546 IMG_3548IMG_3587

8.Päivä La 20.4.2012

Viimeinen lasku kohti autoa. Fjellun aisat poikkeavat taas alamäessä. Päästiin autolle. Sitten mentiin Kilpishotellille syömään ja saunomaan.

Hieno reissu. Kelit olivat koko viikon aivan upeat.Pikkupakkasta ja auringon paistetta. Öisin lämpötila putosi parhaillaan -25. Aurinkorasva ei kuulunut meidän varustukseen, joten tuloksena oli palaneita naamoja.